AB.204B Austrian AF

Diskutiere AB.204B Austrian AF im Hubschrauberforum Forum im Bereich Luftfahrzeuge; Hallo, Habe Freitag den 3. August in Taxenbach (near Zell am See) in Osterreich eine AB.204 sehr tief uber sehen fliegen, und war enttauscht...

Moderatoren: gothic75
  1. #1 Erik Kamphuis, 05.08.2007
    Erik Kamphuis

    Erik Kamphuis Flieger-Ass

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    Hallo,

    Habe Freitag den 3. August in Taxenbach (near Zell am See) in Osterreich eine AB.204 sehr tief uber sehen fliegen, und war enttauscht dass es davon noch einer fliegt! Im militar gebrauch schon nicht mehr aber die soll jetzt zivil gebraucht werden. Weiss jemand mehr davon ob es noch eine fliegende AB.204 (also alte Huey) gibt in Osterreich und was fur Kennung die hat?
    Habe sie nur von unten gesehen, also weiss nicht welche Farbe die hat.

    Im voraus besten Dank.

    Erik (aus Holland)
     
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  3. #2 beistrich, 05.08.2007
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    Knaus fliegt in der Gegend mit einer Bell Super 204B

    C-FNTR
     
  4. #3 Huey II, 07.08.2007
    Huey II

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    Ich dachte Knaus fliegt ein Super Bell 205B und keine 204er. Oder wurde der neu in die Flotte aufgenommen?
     
  5. #4 beistrich, 07.08.2007
    beistrich

    beistrich Astronaut

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    Auf anderen seiten wird das Ding als 205er aufgelistet aber auf der von Knaus eben als 204er. Keine Ahnung was sie jetzt ist also habe ich der Seite von Knaus eher vertraut
     
  6. #5 troschi, 07.08.2007
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    Warum enttäuscht? Sieht man doch auch nicht alle Tage....
     
  7. #6 troschi, 07.08.2007
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    troschi Space Cadet

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    Aber das blaue Ding was Knaus fliegt müsste eigentlich eine Super-205 sein, bezeichnend sind dafür die spitze Nase der 212, lange Kabine und single engine.

    Dennoch habe ich mal gesehen dass Kanus auch eine gelb-schwarz-weiße 204 hat/ hatte...
     
  8. #7 beistrich, 07.08.2007
    Zuletzt bearbeitet: 07.08.2007
    beistrich

    beistrich Astronaut

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    Laut dieser Seite: http://members.chello.at/herbert.jende/

    OE-XRK

    Und Zufall oder nicht: Gerade sieht man in auf Pro 7 in Aktion. Edit: ach schon wieder vorbei.
     
  9. #8 Sturmvogel8466, 08.08.2007
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    Sturmvogel8466 Fluglehrer

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    Habe Gestern bei pro 7 (gallileo) einen Bericht über einen Aussenlasttransport zum Speichersee bei Zell am See gesehen, Der hubschrauber der das Teil transportierte war eine Bell 204 von der Firma Knaus.

    Gruß
    HHW
     
  10. #9 Erik Kamphuis, 08.08.2007
    Erik Kamphuis

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    Bell 204 c/n 2199

    Hallo,

    Danke fur die Infos!
    Musste also OE-XRK sein die ich gesehen habe.
    c/n 2199 sollte eine alte US Army Machine sein?
    Wer weiss dieser US-Kennung?

    Erik
     
  11. #10 Huey II, 11.08.2007
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    Tja dann müsste es eine UH-1B/C sein.
    Seit wann dürfen Ex-Army Maschinen in Oe bei zivilen Betreibern fliegen?
     
  12. Poze

    Poze Space Cadet

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    Der ist zuvor als C-GVEG bei Yellowhead Helicopters geflogen, war also in Canada schon zivil zugelassen.
    www.yellowheadheli.com
     
  13. #12 Huey II, 12.08.2007
    Huey II

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    Ok die Homepage von Yellow helicopters bezeichnet ihn als Bell 204C
    Denke das könnte eine Ex-UH-1C der US Armee sein. Schön dass es immer noch ein Betreiber gibt im Herzen Europas der nicht Huey Abneigend ist.
     
  14. #13 Erik Kamphuis, 16.08.2007
    Erik Kamphuis

    Erik Kamphuis Flieger-Ass

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    Bell 204 c/n 2199

    Einige interssante Info (via Richard from Rotterdam auf Scramble MB) dieser Bell204 die nicht beim US Army genutzt wurde, sondern beim CIA.

    A bit more searching found a very interesting background by the way. Not military, but CIA related as it was originally bought by Air America to fly in Vietnam:

    copied from:

    http://www.utdallas.edu/library/collections/speccoll/Leeker/204.pdf

    Bell 204B N1307X 2199 1 July 66 bought new
    Service history: officially bought by Air America on 30 November 66 at $ 377,184.90 (Accumulated costs as of 30 November 68, in: UTD/CIA/B40/F8); previously probably financed by the Pacific Corp.; the aircraft was assigned to contract AID-430-1092 for use out of Saigon in April and May 66, but had still not arrived in May 66 (Aircraft status as of 8 April 66, in: UTD/Kirkpatrick/B1F1; Aircraft status as of 4 May 66, in: UTD/Hickler/B1F2); bought from Bell Helicopters on 1 July 66; registered to Air America on 26 July 66 (Status as of 5 April 74, in: UTD/CIA/B56F3); probably entered service in South Vietnam on 5 September 66 (Minutes Ex Com-AACL/AAM of 13 July 66, in: UTD/CIA/B8F1); at Saigon in 1967; photo in Air America Log, vol. I, no.1, 1967, p. 1; on 13 December 66, N1307X had a mechanical failure at coordinates XS 59294, but was repaired and returned to Saigon (V-01) the same day (XOXO of 13 Dec. 66, in: UTD/Hickler/B26F16); on 27 December 66, N1307X had another mechanical failure at Quang Tri / La Vang (V-263), but was repaired and returned to Saigon (V-01) the following day (XOXOs of 27 and 28 Dec. 66, in: UTD/Hickler/B26F16); on 18 January 68, the rotor wash of N1307X damaged the elevators of C-46 B-926 which was parked at the Air America ramp at Danang (V-03); repaired (XOXO of 18 Jan. 68, in: UTD/Hickler/B26F17); on 14 March 68, N1307X encountered engine problems 11 miles west of Vung Tau (V-05) and was airlifted to V-05 by a US Army Chinook for an engine change (XOXO of 14 March 68, in: UTD/Hickler/B26F16); assigned to contract AID/VN-23 for use out of Saigon as a basic aircraft in May 68 (Aircraft status as of 1 May 68, in: UTD/Herd/B2); on 18 May 68, N1307X made a forced landing at coordinates YT 4025 due to engine problems; repaired (XOXO of 18 May 68, in: UTD/Hickler/ B25F13); assigned to contract AID/VN-41 for use out of Saigon 15-31 August 68 (F.O.C. of 15 Aug. 68, in: UTD/LaShomb/B14); on 31 October 68, N8512F was hit by ground fire and made a forced landing at coordinates XR 4345 in South Vietnam; the crew was picked up by N1307X, N8512F was picked up by a US Army Chinook and later repaired (XOXO of 31 Oct. 68, in: UTD/Hickler/B26F17); in use out of Saigon at least between 24 July 68 and 10 May 69 (Crew member duty report of H. F. Miller, in: UTD/Miller/B4F6); still assigned to contract AID/VN-41 for use out of Saigon 16-30 June 69 (F.O.Circulars of 15 June 69, in: UTD/Hickler/B8F7B) and 15-31 August 69 (F.O.C. of 15 Aug. 69, in: UTD/Hickler/B1F1); a Vietnamese ran into the tail rotor at Duc Duc, South Vietnam, on 27 December 69 (XOXO of 27 Dec. 69, in: UTD/Hickler/B25F9; Accident report, in: UTD/Hickler/B24F2); on 14 May 70, N1307X was en route from Tam Ky Alt (V-246) to Hiep Duc (VH-576) with a sling load; while about ½ mile southeast of VH-576 at an altitude of 2300 feet, the aircraft came under automatic weapons fire; one round pierced the cabin floor, destroyed the
    water jug carried on board, touched the helmet of F/M L. A. Aquino and exited thru the right hand cabin door window; the PIC, Capt. R. L. Densley, increased speed and landed at VH-576 after dropping the sling load (XOXO of 14 May 70, in: UTD/Hickler/B25F10); on 15 August 70, N1307X was hit by ground fire while the aircraft was on final approach to an outpost at an altitude of 300 feet at coordinates XR 665705; nobody on board was injured, and the aircraft landed safely (XOXO of 15 Aug. 70, in: UTD/Hickler/B25F10); received minor skin damage from mortar fire while parked at Can Tho (V-17), South Vietnam, on 17 September 70 (XOXO of 17 Sept. 70, in: UTD/Hickler/B25F10; Minutes ExCom-AACL/AAM of 22 September 70, in: UTD/CIA/B8F4); on 8 February 71, N1307X received ground fire at coordi-nates BT 0755, approximately 7 miles west southwest of Hoi An (V-206), slightly injuring PIC R. C. Case and slightly damaging the aircraft, which was repaired later (XOXO of 8 Feb. 71, in: UTD/Hickler/B25F11); in use out of Saigon at least between 20 April 71 and 24 July 71 (Saigon daily flight schedules, in: UTD/Hickler/B8F1); assigned to contract AID/VN-100 for use out of Saigon at least 1-31 July 71 (F.O.Circulars of 1 and 15 July 71, in: UTD/Hickler/B8F7B); in use out of Saigon on 26 December 73 (Saigon daily flight schedule of 26 Dec. 73, in: UTD/Dexter/F1); still assigned to contract AID/VN-100 for use out of Saigon at least 16-30 April 73 (F.O.C. of 16 April 73, in: UTD/Kaufman/B1F14) and 1 November-31 December 73 (F.O.Circulars of 1 Nov. 73 and 1 Dec. 73, in: UTD/Hickler/B8F7C); assigned to contract AID SA-C-1029 for use out of Saigon at least 1-28 February 74 (F.O.C. of 1 Feb. 74, in: UTD/CIA/B51F21) and 1 April-31 May 74 (F.O.Circulars of 1 April 74 and 1 May 74, in: UTD/Hickler/B8F7C).
    Fate: evacuated from Saigon aboard the USS Duluth (Aircraft summary as of May 75, in: UTD/CIA/B51F12) on 29 April 75 and shipped to Cubi Point, Philippines; main-tained there by AVSCOM (US Army Aviation Systems Command, St. Louis, MI) personnel in May 75 and until 17 July 75; shipped to Corpus Christi, TX, between 17 July 75 and 18 August 75; stayed at Corpus Christi between 18 August 75 and 9 September 75; transported by truck from there to Roswell, NM, between 9 and 12 September 75; awaiting sale at Roswell at least between 12 and 30 September 75 (Letter by Clyde S. Carter dated 22 May 75, in: UTD/CIA/B17F4; Air America, owned aircraft as of 30 September 75, in: UTD/CIA/B56F1; Memo of F. Stergar dated 14 January 94, in: UTD/Stergar/B1F8); photo in the Inventory list made up by R. Dixon Speas Associates Inc and dated 10 and 11 November 1975, p. 15, in: UTD/CIA/B18F6; sold to Omni Aircraft Sales, Washington DC, at $ 125,000 according to the Sales Agreement of 13 November 75 (Summary of aircraft sales, in: UTD/CIA/B40F6); sold to Omni Aircraft Sales, Washington, DC, on 2 February 76 (Properties list dated 17 February 76, in: UTD/ CIA/B18F9); deregistration requested on 6 February 76 (Letter by Clyde S. Carter dated 6 February 76, in: UTD/CIA/B16F9); sold to Greenlandair, Sondre Stromfjord, as OY-HCB in 1976; CofA issued on 22 June 77; regd. on 22 June 77; named "Sujugdleq"; photo in Air-Britain Digest, Nov.-Dec. 81, p. 141; canx on 26 October 82; sold to ? as C-GVEG in March 83; sold to I.M.S. Ltd, Calgary, Alta, in October 83; to Turbowest Helicopters, Calgary, Alta, in 1983; to Yellowhead Helicopters, Valemount, BC, in 1990; current in 1997; leased to Great Slave Helicopters Ltd, Yellowknife, NWT, in 1997; current with Yellowhead Helicopters in 1998 and in 2001.


    MfG,
    Erik
     
  15. #14 aliebau, 23.08.2007
    aliebau

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    Hier ein Bild von der besagten Bell204 OE-XRK, aufgenommen am 05.08.2007 in Ureiting, am Knaus Heliport.
     

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  17. #15 aliebau, 23.08.2007
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    hier noch ein 2. Bild von der OE-XRK.
     

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