COMAC C919 - Chinas eigener Airliner

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AW: China will ab 2010 eigene Großflugzeuge entwickeln

Eine Sache ist vielleicht noch interessant: man sieht an der Tonne rein gar keine Vorbauten für die spätere Ausstattung. Keine Halter (Brackets) oder ähnliches. Falls man diese Tonne nun tatsächlich so in die FAL bringt, wird das ganze Geraffel vermutlich anschließend eingebaut. Das wiederum deutet auf einen wenig bis gar nicht parallelisierten Fertigungsprozess hin.

Kann natürlich sein, dass man das Ding jetzt zurück schiebt und anfängt alles reinzutackern.

Sollte man tatsächlich das Ding auf "klassische" Weise bauen, dann hat dies nur Vorteile ... für uns. Dass die C919 irgendwie besser als ein A320NEO ist, dass kann man bereits komfortabel ausschließen. Sollte der Fertigungsprozess mehr oder minder den gestrigen wiederspiegeln, so werden auch Kostenvorteile geringer ausfallen.

Die Tatsache, dass man so ein Bauteil erst mal breit präsentiert anstatt es hurtig nach FAL zu liefern, zeigt, dass man es nicht eilig hat (oder der Schuh an anderen Stellen viel doller drückt).
 
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AW: China will ab 2010 eigene Großflugzeuge entwickeln

Es gibt tatsächlich Verzögerungen ... erste Auslieferung wird auf 2018 verschoben.

China's first large airliner delayed by technology problems
First deliveries of 168-seat C919 pushed back until 2018, with manufacturer forced to buy components from US companies
PUBLISHED : Thursday, 22 May, 2014, 1:19am

Daniel Ren in Shanghai ren.wei@scmp.com

http://www.scmp.com/business/china-business/article/1517501/chinas-first-large-airliner-delayed-technology-problems

The maiden flight of China's first large commercial passenger jet, the C919, has been delayed until the end of next year, with planes expected to be delivered to buyers in 2018, a senior official at its state-owned manufacturer said yesterday.

Commercial Aircraft Corp of China (Comac) chief financial officer Tian Min said assembly work would start in the second half of this year and that a test flight was likely to take place at the end of next year.

The 168-seat C919 had been expected to make its maiden flight this year, before delivery to buyers in 2016.

The delay reflects the difficulties China has faced in its efforts to make a large aircraft able to compete with jets produced by global aviation giants Airbus and Boeing.

"Our plane will target mainly the domestic market and will gradually look to tap the international markets," Tian said at a media briefing held in Shanghai yesterday.

"The aviation market in China is strong enough for all the plane-makers to benefit."

Comac, established in 2008 to push ahead with the airliner project, signed a series of significant supply deals with leading firms like General Electric and Honeywell in 2010.

Comac executives said at the time they were confident the C919 project would be completed this year.

But China lacked core plane-making technologies and had to work with big international names to acquire key components and systems for the C919.

Analysts said the delay showed that Beijing's optimism about the airliner industry might have been overdone.

Former premier Wen Jiabao was a strong advocate of domestic airliner production, arguing that it would create a massive number of jobs.

Tian said about 400 orders for C919 jets had been secured.

Comac said the one big advantage it had over rivals was pricing. "We put a focus on cost control to make sure our planes are competitive on price," Tian said.

Comac is set to deliver a regional passenger jet, the 90-seat ARJ21, to buyers soon. The company said buyers had placed orders for 252 ARJ21s.

It estimates that mainland carriers will buy 5,000 jets, worth about US$560 billion, in the next two decades.

The company is also joining hands with a Russian counterpart to study a plan to make a wide-bodied jet larger than the C919. However, Tian said there was no time frame for the building of the larger aircraft.
 
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AW: China will ab 2010 eigene Großflugzeuge entwickeln

SCMP schrieb:
The maiden flight of China's first large commercial passenger jet, the C919, has been delayed until the end of next year, with planes expected to be delivered to buyers in 2018, a senior official at its state-owned manufacturer said yesterday.
Das ist nicht überraschend. Erst die “gute” Nachricht: Roll-Out einer nackten Basiskomponente (Rumpfsektion) und nun die erneute Verzögerung. Ich schätze, dass es nicht die letzte Verzögerung bleibt. So schlimm wie bei der ARJ21 wird es allerdings wohl nicht.

SCMP schrieb:
The delay reflects the difficulties China has faced in its efforts to make a large aircraft able to compete with jets produced by global aviation giants Airbus and Boeing.
Deswegen wird ja auch 1 zu 1 kopiert. Ziviler Flugzeugbau ist vom Integrationsgrad schwieriger als ne Rakete zu entwickeln, die nen Satelliten in die Umlaufbahn schießt. Man könnte sagen: Schwieriger als „Rocket Science“.

SCMP schrieb:
"Our plane will target mainly the domestic market and will gradually look to tap the international markets," Tian said at a media briefing held in Shanghai yesterday.
Ja, da kann man mitgehen. Beim Domestic Market wird es bleiben, da ich nicht sehe, wie die Pseudo-A320 das Original schlagen will, zudem auch nur die Leap Motoren und chinesische Motoren angeboten werden. Die einzigen Interessenten werden meines Erachtens Staaten sein, die mit einem Embargo belegt sind und dann auch nur mit schlechteren (chinesischen) Triebwerken: Nordkorea, Kuba, Iran, Pakistan, Myanmar…

SCMP schrieb:
Comac, established in 2008 to push ahead with the airliner project, signed a series of significant supply deals with leading firms like General Electric and Honeywell in 2010.
Welche beide bereits Bedenken bezüglich Technologietransfer und Industriespionage angemeldet haben. GE wird zum Beispiel keine Fabrik in China bauen.

SCMP schrieb:
Comac executives said at the time they were confident the C919 project would be completed this year.
Müssen sie ja sagen, um überhaupt das “Go” zu bekommen.

SCMP schrieb:
But China lacked core plane-making technologies and had to work with big international names to acquire key components and systems for the C919.
Siehe Kommentar weiter oben: Große “Intellectual Property“ Probleme. Klarer Beweis ist die Struktur, die 1 zu 1 vom A320 abgekupfert wurde. Weiter gibt es Integrationsprobleme. Ein Flugzeughersteller hat die Aufgabe, die „Zukaufteile“ von i.e. Honeywell oder GE oder Liebherr zu integrieren. COMAC hat da aber wenig Kompetenz und hängt in folgendem Mindset fest: Wir bestellen bei Honeywell und bauen es ein und alles klappt. Dass die damit an die Wand fahren ist klar. Diese Erfahrung müssen sie aber noch selber machen. Daher: die nächste Verzögerung kommt: Garantiert.

SCMP schrieb:
Tian said about 400 orders for C919 jets had been secured.
Quasi ausschließlich chinesischer Markt. GECAS hat nur einen LOI (Letter of Intent) abgegeben, weil GE Triebwerke dranhängen. Die Maschinen gehen auch nur an chin. Airlines. Feste Bestellungen gibt es meines Wissens nach noch nicht: es sind alles LOIs.

SCMP schrieb:
Comac said the one big advantage it had over rivals was pricing. "We put a focus on cost control to make sure our planes are competitive on price," Tian said.
Das ist Bullenexkrement. Das Programm ist komplett subventioniert. Würde man die reellen Kosten für ein Return of Invest ausrechnen, könnte die C919 gegen die Konkurrenz von Boeing und Airbus auf Stückpreisbasis nie und nimmer bestehen.

SCMP schrieb:
Comac is set to deliver a regional passenger jet, the 90-seat ARJ21, to buyers soon. The company said buyers had placed orders for 252 ARJ21s.
Eine DC-9 mit Motoren auf Jahr 2005 Niveau. Grob 10 Jahre zu spät am Markt. Ein Katastrophenprogramm.
 
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Man bleibt sich treu und übernimmt exakt die Sektionsgrenzen von Airbus.



Gibt es diese Aufnahmen in größerer Auflösung?
Der A320 hat in dieser Sektion 25 Spante (Nummer FR0 bis FR24).
Erkennbar ist ein verändertes Cockpit-Fenster und leicht veränderter vorderer Bulkhead, der vom A320 ist flach.
 
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Rhönlerche

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Na dann ja auch bald die C330 vom Band laufen.
 
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nun auch die mittlere Sektion
 
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... und ein weiteres Segment geliefert von Hongdu !

据记者8月24日获悉,由中航工业洪都承制的C919大飞机前机身部段抵达位于上海浦东祝桥镇的大飞机总装基地进行交付。早前几天,C919首架机中后机身部段在南昌成功下线,标志着大飞机的装配工作即将启动。
大飞机前机身部段开始交付
来自中国商用飞机有限责任公司(以下简称为中国商飞)项目管理部的消息显示,8月22日上午,由中航工业洪都承制的C919大飞机前机身部段正式从南昌发运,在武汉中远物流货车的运输下,朝目的地上海浦东祝桥总装基地开去。由于车身较大,穿桥洞、过收费站可真不容易。24日,C919大飞机前机身部段在总装基地交付。
C919大型客机前机身大部段包括前段客舱、前货舱和再循环风扇舱,是由蒙皮、客舱舷窗、客舱地板和承力部件等构成的筒状结构部段,包含1600多项零件,涉及近2000项工装。
via BING

Nach Reporter war informierte am August 24 von Hongdu Herstellung AVIC C919 Großflugzeuge weiterleiten Rumpf Segmente in Shanghai Pudong, Zhuqiao Stadt von ausgelieferten Flugzeugen Endmontage Basis angekommen. Wenige Tage zuvor erfolgreich C919 ersten hinteren Rumpf Teile in der Maschine in Nanchang die Linie, die größte Flugzeug-Montagearbeiten gestartet werden.

Großflugzeuge weiterleiten Rumpfsektion für die Start-Lieferung

Von Verkehrsflugzeugen Corporation of China (nachfolgend COMAC) Projektmanagement nach der Abteilung Güterverkehr am Morgen des August 22, AVIC Hongdu System für die C919 Großflugzeuge Rumpf Teile von Nanchang, versendet weiterleiten Wuhan Cosco Logistik, Reiseziel Shanghai Pudong, Zhuqiao Aufbausockel nach London. Aufgrund der größeren strapazierfähiges Brücke Mautstation. 24. die große Flugzeugrumpf Aufbausockel vor der Auslieferung von C919.

C919 große Flugzeuge große Teile die vordere Rumpfsektion umfasst ehemalige Kabine vorne und Kreislaufanlagen Lüftermodul, besteht aus Haut, Kabine Bullaugen, die Kabine-Boden und Lagerteile wie röhrenförmige Strukturen aus Segmenten zusammengesetzt enthält mehr als 1600 viele Teile, an denen fast 2000 Werkzeuge.
 
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Es geht voran ... http://slide.mil.news.sina.com.cn/k/slide_8_193_31761.html#p=1

2014年9月19日,C919大型客机在上海浦东吹响“集结号”,首架机在中国商飞公司新落成的总装制造中心正式开始机体对接工作,前机身与中机身开始按照既定工艺装配流程进行对合。这标志着C919大型客机项目研制迈出具有里程碑意义的重要一步。
= via BING

On September 19, 2014, the C919 large passenger plane in Shanghai's Pudong sound "Assembly", first in commercial aircraft Corporation of China for newly completed final assembly manufacturing center begins the body of dock work, fuselage started in accordance with the established process in the first fuselages and processes. This marks landmark C919 large aircraft development project as an important step.

Und hier eher "verspielt" als Simulation des Fertigungsprozesses:
http://www.bilibili.com/video/av1546218/

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Das "Ende" ist nun auch da ....

中国首架C919大型客机后机身前段验收交付
2014-10-31 10:09 新华网 责任编辑:李美静
10月30日,中国商用飞机有限责任公司副总经理吴光辉在交付仪式上致辞。当日,由中航工业沈阳飞机工业集团民用飞机有限责任公司生产的、我国首架C919大型客机后机身前段在沈阳顺利验收交付。这标志着拥有自主知识产权的中国C919大型客机研制又取得重大阶段性成果。
Geliefert am 30. Oktober von der Shenyang Aircraft Corporation (AVIC).

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Ich hab in irgendeinem Skrip noch eine etwas verwaschene Ansicht des A320 gefunden. Ich denke so sonderlich geheim wird das nicht sein.



Man sieht Gemeinsamkeiten, aber auch einige Unterschiede, speziell hinter der zweiten Tür. Deswegen fehlt wohl auch ein Fenster.
Man müsste mal die Sektionslänge ausmessen. Man kann davon ausgehen, dass die Türen die gleiche Größe haben.

Insgesamt sind die Gemeinsamkeiten aber erschreckend groß. Die C919 ist ein klopierter A320.
 
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Die chinesische Kultur besagt (gemäss einem Zeitungsartikel); wenn du jemand sein willst, dann must die die Fähigkeit beherrschen etwas Gutes zu kopieren.
Wenn du ein noch besserer Mensch sein willst, dann must die Fähigkeit haben das Gute zu verbessern.
Und wenn du ein hoher Meister sein willst, dann must du etwas gutes quasi selber auch dem Nichts kreieren können.


Es wäre da noch interessant die Aussenbreite und Aussenhöhe der Rümpfe zu vergleichen.
 
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Es wäre da noch interessant die Aussenbreite und Aussenhöhe der Rümpfe zu vergleichen.
Die ist gleich, auch schon seit langem bekannt (mal etwas zurück blättern hier im Thread).
Eine 1-zu-1 Kopie der strukturellen Detail-Lösungen hingegen ist schon markant.
Man sieht eine andere Anbindung des hinteren Spants der Flügel-Rumpf Anbindung. Daher fehlt da auch ein Fenster.
Mögliche Gründe können vielfältig sein. Es ist auch durchaus denkbar, dass die Airbus-Lösung seinerzeit nicht das Optimum darstellte. Die Spantabstände (Frame Pitch) zwischen C37 und C42 sind jedenfalls anders, eventuell aufgrund anderer Notausgänge.
 
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Was Neues zum angekündigten "Widebody" ... nur der Info wegen !

http://www.thestar.com.my/News/Regional/2014/11/07/China-looking-to-develop-big-passenger-plane/

China looking to develop big passenger plane

SHANGHAI, Nov 07, 2014 (AFP) - China is seeking suppliers to develop its own wide-body passenger plane over the next decade, industry executives told AFP, expanding its ambitions and rivalry with Boeing and Airbus.

The proposed aircraft - tentatively called the C929 - would be state-backed Commercial Aircraft Corp. of China (COMAC)'s largest, according to suppliers that have held discussions with the firm.

It would be a substantial advance on the smaller 158-168 seat narrow-body C919 it is currently developing and the 78-90 seat ARJ21 regional jet, which is undergoing test flights. The goal is for the C929 - which could carry several hundred passengers at a time on journeys across Asia - to take flight after 2020, possibly in 2023.

COMAC's ambitions will be on parade at China's premier airshow, which opens Tuesday in the southern city of Zhuhai, with a huge stand highlighting the C919 and a flying display by a prototype ARJ21.

The technological challenges for China to build its own passenger plane are formidable, with some comparing them to the difficulty of sending a mission to the moon. But the government considers developing a passenger aircraft industry a national priority that would vault it into an elite club of just a handful of nations. At the same time Russia has drawn closer to its ally China in the face of Western sanctions over Ukraine and following two years of discussions, the two countries signed an agreement in May to develop what Chinese state media call the "big plane".

COMAC's strategic partner for the C929 is Russia's United Aircraft Corp., created in 2006 when Moscow combined the assets of the country's largest state-owned aircraft manufacturers, which have decades of experience. "Russia and China have been working together, figuring out things, now they're ready to start talking and getting ideas from suppliers," said Briand Greer, president of aerospace for Asia-Pacific for US firm Honeywell, which already provides components and systems for both the C919 and ARJ21.

COMAC is floating ideas about the design of the plane ahead of making formal information requests to prepare a tendering process, industry sources said. "We have been talking about this new project, the 929," said another supplier to the C919, who declined to be named. "They have started with design of the plane. They are talking beyond 2020 (for the launch)," he said.

One possibility for the wide-body - which has two passenger aisles - is a plane capable of flying within Asia for journeys of up to around five hours, industry officials said, but not for lengthy intercontinental flights of 12 to 14 hours. Such a concept would compete with the planned regional version of the Airbus A330, they said, which will enter service early next year. Planes in the A330 family hold 200-400 passengers. Boeing's wide-body offerings include its 767 and 787.

COMAC did not respond to requests for comment by AFP. China has dreamed of building its own civil aircraft since the 1970s when Jiang Qing, Mao Zedong's wife and a member of the notorious "Gang of Four", personally backed the attempt to develop the Y-10. Only three of the lumbering planes were ever built. But with its deep pockets China can now tap foreign companies, some of them already suppliers to Boeing and Airbus. The C919, which has a range of up to 5,555 kilometres (3,444 miles), is scheduled to make its first test flight at the end of next year, with deliveries planned for 2018, according to state media, although some doubt the company will meet the target. "It's a national agenda, it's going to happen," Greer said of the C919. "Timing - we'll see."

Its engines are made by CFM International, a venture between France's Safran group and US industrial giant General Electric (GE). COMAC has 400 orders for the C919, most from domestic customers with the exception of GE Capital Aviation Services - a subsidiary of GE. The ARJ21 regional jet claims 253 orders but the project is years behind schedule, with deliveries originally due in 2009. COMAC plans to certify the ARJ with China's own civil aviation authority before year-end but approval from the US Federal Aviation Administration (FAA) is necessary before it can fly in most countries.

The C919 has just started being assembled at a sprawling complex next to Shanghai's Pudong Airport, where workers in blue uniforms fit together pieces of the fuselage, industry officials and media reports say. Elsewhere on the vast tract of land, COMAC planners have already reserved space for a yet-unbuilt factory to house the C929.
 
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Am 30.11. wurde der Rumpf mit den Flächen verbunden ...
 
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COMAC C919 - Chinas eigener Airliner

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