Sczepanski
Alien
AW: Shenyang J-13 (oder doch J-15) - Chinas neuer Marine-Jäger
schon gesehen?
schon gesehen?
Hat aber auch was pazifistisches: "Unsere Flieger tragen entweder Nutzlast oder Sprit, niemals beides." Da droht mehr Ungemach von der Schiffsartillerie. Der "Trendsetter" seinerzeit war die Yak-38 Forger, welche auch als Friedenstaube bezeichnet wurde:Was der Start von der Ski-Schanze betrifft - nunja - die Sinnhaftigkeit einer solchen Auslegung ist recht begrenzt.
Ist allerdings auch noch "i.O." wenn der Träger nur Übungszwecken dienen sollte, oder nur für Rundfahrten in (erweiterten) Territorialgewässern genutzt wird.
Yakovlev Yak-38 - Wikipedia, the free encyclopediaHowever, towards the middle of the 1980s, the Yak-38 was removed from front line service and transferred to land-based operations. The aircraft proved to have problems in conditions of high heat/high humidity, was underpowered and lacked an adequate combat radius. In fact, due to these limitations, one of the nicknames that the aircraft earned in the Soviet naval jargon was "peace dove". Another equally unflattering nickname earned due to inadequate combat radius was "foremast defense aircraft". In 1991, the type was retired from the Soviet Navy, and transferred to storage. A large number remain preserved as memorials.
.. die immerhin in Afghanistan zum Einsatz kam.Hat aber auch was pazifistisches: "Unsere Flieger tragen entweder Nutzlast oder Sprit, niemals beides." Da droht mehr Ungemach von der Schiffsartillerie. Der "Trendsetter" seinerzeit war die Yak-38 Forger, welche auch als Friedenstaube bezeichnet wurde:
Yakovlev Yak-38 - Wikipedia, the free encyclopedia
Und dort bis zu 100kg Nutzlast transportierte... die immerhin in Afghanistan zum Einsatz kam.
Naja, immerhin mehr als 100 kg hat die YJ-83K schon auf der Waage ... Um also zum Thema zurück zu kommen, die Waffentests der J-15 sind zumindest inzwischen soweit fortgeschritten, dass auch Trägerstarts und -landungen mit der üblichen PL-8, der PL-12, 250 kg Bomben und auch der YJ-83K ASM stattgefunden haben....
Was der Start von der Ski-Schanze betrifft - nunja - die Sinnhaftigkeit einer solchen Auslegung ist recht begrenzt.
Ist allerdings auch noch "i.O." wenn der Träger nur Übungszwecken dienen sollte, oder nur für Rundfahrten in (erweiterten) Territorialgewässern genutzt wird.
Chinese Media Takes Aim at J-15 Fighter
Sep. 28, 2013 - 01:49PM |
By WENDELL MINNICK |
TAIPEI — In an unusual departure for mainland Chinese-language media, the Beijing-based Sina Military Network (SMN) criticized the capabilities of the carrier-borne J-15 Flying Shark as nothing more than a “flopping fish.”
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Ich würde den ganzen Bericht eher als BS bezeichnen ... der steckt so voller Widersprüche und Fehler, dass er kaum glaubwürdig ist.Chinese Media Takes Aim at J-15 Fighter | Defense News | defensenews.com
das könnte an den Triebwerken liegen, ist aber aufgrund der im Artikel nachfolgend geschilderten Probleme wohl eher auf die Startweise (Skyjump statt Katapult) zurück zu führen.
Beginnt schon damit, dass diese Seite NIX Offizielles ist … ist genauso eine News-Seite wie ein Blog !Chinese Media Takes Aim at J-15 Fighter
Sep. 28, 2013 - 01:49PM |
By WENDELL MINNICK
TAIPEI — In an unusual departure for mainland Chinese-language media, the Beijing-based Sina Military Network (SMN) criticized the capabilities of the carrier-borne J-15 Flying Shark as nothing more than a “flopping fish.”
On Sept. 22, the state-controlled China Daily Times reported the new aircraft carrier Liaoning had just finished a three-month voyage and conducted over 100 sorties of “various aircraft,” of which the J-15 “took off and landed on the carrier with maximum load and various weapons.” This report was also carried on the official Liberation Army Daily.
Contradicting any report by official military or government media is unusual in China given state control of the media.
What sounded more like a rant than analysis, SMN, on Sept. 23, reported the new J-15 was incapable of flying from the Liaoning with heavy weapons, “effectively crippling its attack range and firepower.”
Wenn sie mit ‘ner YJ-83K starten und landen kann, warum sollte das nicht auch mit einer wesentlich kleineren und leichteren PL-12 gehen (wie unlängst gesehen) ?The fighter can take off and land on the carrier with two YJ-83K anti-ship missiles, two PL-8 air-to-air missiles, and four 500-kilogram bombs. But a weapons “load exceeding 12 tons will not get it off the carrier’s ski jump ramp.” This might prohibit it from carrying heavier munitions such as PL-12 medium-range air-to-air missiles.
Hmmm mit vollen Tanks hat die J-15 eine Reichweite von 1000km (?) … egekl, also hat die so verwendete ASM ebenfalls eine Reichweite von 1000 + 120 km .. und die luftgestartete YJ-83K wurde schon mit 180-250 km gesehen !To further complicate things, the J-15 can carry only two tons of weapons while fully fueled. “This would equip it with no more than two YJ-83K and two PL-8 missiles,” thus the “range of the YJ-83K prepared for the fighter will be shorter than comparable YJ-83K missiles launched from larger PLAN [People’s Liberation Army Navy] vessels. The J-15 will be boxed into less than 120 [kilometers] of attack range.”
Dies Argument ist hinfällig, da die PL-12 ohne Probleme getragen werden kann …Losing the ability to carry the PL-12 medium-range air-to-air missiles will make the J-15 an “unlikely match” against other foreign carrier-based fighters.
“Even the Vietnam People’s Air Force can outmatch the PL-8 short-range missile. Without space for an electronic countermeasure pod, a huge number of J-15s must be mobilized for even simple missions, a waste for the PLA Navy in using the precious space aboard its sole aircraft carrier in service.”
O.k. … stimmt soweit.Built by the Shenyang Aircraft Corporation, the J-15 is a copy of the Russian-made Su-33. China acquired an Su-33 prototype from the Ukraine in 2001. Avionics are most likely the same as the J-11B (Su-27). In 2006, Russia accused China of reverse engineering the Su-27 and canceled a production license to build 200 Su-27s after only 95 aircraft had been built.
Vasily Kashin, a China military specialist at the Moscow-based Centre for Analysis of Strategies and Technologies, suggests the J-15 might be a better aircraft than the Su-33. “I think that there might be some improvements because electronic equipment now weighs less than in the 1990s,” he said. It could also be lighter due to new composites that China is using on the J-11B that were not available on the original Su-33.
Hier wird’s spannend: Seit wann hat die MiG-29K ein besseres Schub-Gewichts-Verhältnis aund kann mehr Waffen tragen als die Su-33 ??Despite improvements, Kashin wonders why the Chinese bothered with the Su-33 given the fact that Russia gave up on it. Weight problems and other issues forced the Russians to develop the MiG-29K, which has better power-to-weight ratio and can carry more weapons.
Ist die Kuznetsov nicht mit 65,000 t veranschlagt ??? … und was hat das mit dem Gewicht des Trägers zu tun (siehe Indiens neuer Träger)“Of course, when the Chinese get their future carriers equipped with catapults, that limitation will not apply and they will be able to fully realize Su-33/J-15 potential — huge range and good payload,” Kashin said.
The Liaoning is the problem. The carrier is small — 53,000 tons — and uses a ski jump. From Russia’s experience, “taking off from the carrier with takeoff weight exceeding some 26 tons is very difficult,” Kashin said.
Yeppp … hier sieht er es selbst ein !Cliff also raises issues with SMN’s conclusions. “It doesn’t make sense to me that the J-15 can take off with YJ-83s but not PL-12s, since the YJ-83 weighs about 1,800 pounds and the PL-12 weighs about 400 pounds.”
Die MIG-29K/ 9-31 hatte ein größeres Waffenspektrum als die Su-33, vor allem was Antischiffsraketen betraf. Der Su-33 wurde einmal auf einem MAKS eine Ch-41 runtergehängt, aber dafür, dass sie diese einsetzen kann, gibt es keine Bestätigung. Ansonsten hatte sie nur Luft-Luft-Raketen unter den Tragflächen.Ich würde den ganzen Bericht eher als BS bezeichnen ... der steckt so voller Widersprüche und Fehler, dass er kaum glaubwürdig ist.
Hier die Zusammenfassung mit den Originalstellen in Englisch via 'Blitzo' vom SDF:
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Hier wird’s spannend: Seit wann hat die MiG-29K ein besseres Schub-Gewichts-Verhältnis aund kann mehr Waffen tragen als die Su-33 ??
Cheers, Deino
Das stimmt, war aber - zumindest so wie ich den Text verstanden habe - nicht der Punkt; ich meine, es ging um MEHR an Masse.Die MIG-29K/ 9-31 hatte ein größeres Waffenspektrum als die Su-33, vor allem was Antischiffsraketen betraf. Der Su-33 wurde einmal auf einem MAKS eine Ch-41 runtergehängt, aber dafür, dass sie diese einsetzen kann, gibt es keine Bestätigung. Ansonsten hatte sie nur Luft-Luft-Raketen unter den Tragflächen.