Nachrichten zur ISS

Diskutiere Nachrichten zur ISS im Raumfahrt Forum im Bereich Luftfahrzeuge; Da "Pike" letztens bemängelt hat, dass es hier keinen zentralen Thread zur ISS gibt, machen wir ihn doch einfach mal auf. Da die NASA ihr...

Moderatoren: mcnoch
  1. #1 mcnoch, 16.06.2005
    Zuletzt bearbeitet: 16.06.2005
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    Da "Pike" letztens bemängelt hat, dass es hier keinen zentralen Thread zur ISS gibt, machen wir ihn doch einfach mal auf.

    Da die NASA ihr Shuttle zwar schon wieder auf den Startplatz gerollt hat, aber die nächste Mission zur ISS noch einige Wochen auf sich warten lässt, habe derzeit immer noch die Russen das Heft in der Hand.

    Heute Morgen verglühte das mit einer Tonne Müll und Schrott gefüllte Progress-Modul M-52 planmäßig in der Atmosphäre. Die wenigen Überbleibsel stützten zwischen Neuseeland und Südamerika in den Pazifik. Müllverbrennungsanlage a la ISS. Nachschub für die ISS ist auch schon wieder in Sicht, denn wenn alles gut geht, startet morgen das nächste Versorgungsmodul von Baikonur.

    http://www.space.com/missionlaunches/ft_050616_exp11_progress18.html
    http://www.spiegel.de/wissenschaft/weltraum/0,1518,360734,00.html

    Für mehr Informationen zur derzeitigen 11. ISS Besatzung und ihre Mission
    http://www.space.com/missionlaunches/exp11_mission_page.html
     
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  3. #2 Schorsch, 17.06.2005
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    Mal ne Frage an den Experten: Das Space Shuttle wird ja händeringend für den Ausbau der ISS benötigt. Aber kann man dafür nicht auch andere Trägersysteme à la Ariane 5 benutzen. Die Nutzlast stimmt. Problem könnte eventuell die fehlende Manpower im Orbit sein. Das Shuttle ist ja wie ein Handwerkertrupp: Teuer, oft zu spät und es geht regelmäßig daneben.
     
  4. mcnoch

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    Nun ja, mit hochbringen allein ist es ja nicht getan. Man kann das jeweilige Modul ja nicht einfach in eine Umlaufbahn schießen und ein ISS-Astronaut schnappt sich das Teil dann einfach, wenn es an der ISS vorbei geflogen kommt. Das jeweilige Teil muss also über eine Steuerungseinheit verfügen, die ein Andocken an der ISS ermöglicht. Manpower wäre dann nicht so das Problem, man könnte solch ein Modul ja angedockt warten lassen, bis gerade durch einen Crew-Wechsel 4 -5 Astronauten an Bord sind.

    Aber natürlich kann man die Ariane 5 sehr gut beim Betrieb der ISS nutzen. Nämlich ab 2006 in der Arinae 5 ES-ATV Variante als Trägersystem für das ATV der ESA. (http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEMHL90DU8E_0.html) Das Automated Transfer Vehicle (ATV) ist mehr oder minder eine europäische Variante des Progess-Moduls (wie auch das noch in der Entwicklung befindliche japanische HTV). Ein ATV kann bis zu 9 Tonnen Fracht zur ISS bringen und dient beim Absturz gleich als Müllverbrennungsanlage. (http://en.wikipedia.org/wiki/ATV_(spacecraft)). Die notwendigen Leit-, Steuerungs- und Andockanlagen wurden Ende März noch von der 10. ISS Besatzung an der Außenseite des russischen Moduls Zvezda montiert. (http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEMKK0SMD6E_0.html).

    Das erste ATV, benannt nach Jules Verne, ist derzeit im ESA Research And Technology Centre (ESTEC) im niederländischen Noordwijk zur Endkontrolle. (http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/SEMKK0SMD6E_0.html)

    Wie Du siehst, lagst Du mit Deiner Frage goldrichtig. :)

    Hätte die ESA ihren Zeitplan für das ATV etwas beschleunigen können, wäre die Krise um die ISS nach der Shuttle-Katastrophe nicht ganz so groß geworden.
     
  5. #4 Schorsch, 17.06.2005
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    Andererseits muss ich sagen, dass all die angesprochenen Probleme lösbar erscheinen. Klar, man hätte die ganze Raumstation von anfang an darauf auslegen müssen, aber technisch könnte man sich einen vollautomatischen Zusammenbau vorstellen. Mensch müsste wohl trotzdem anwesend sein, da ansonsten die Fehlschlagswahrscheinlichkeit arg hoch wäre.
     
  6. mcnoch

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    Bis zu einem bestimmten Level wäre es möglich gewesen, aber die ISS geht in ihrer Konstruktion bewußt darüber hinaus. Astronauten vor Ort sind bei verschiedenen Modulen unbedingt erforderlich, bei anderen nicht. Zudem war zu dem Zeitpunkt, zu dem die Entscheidungen zum Desgin der ISS gefällt wurden, von einer Shuttle-Krise und dem Erfolg der Arinae 5 noch nichts bekannt. Man baut immer auf die zu diesem Zeitpunkt für realistisch erachteten Eckdaten auf. Aus der Turbulenzen um die ISS hat man auch für die Projektentwicklung viel gelernt, man denkt jetzt weiter und verzweigter. Die ESA hat aber wegen all der Unterorganisationen immer einen etwas längeren Weg durch die Instanzen.
     
  7. mcnoch

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  8. mcnoch

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    INTERNATIONAL SPACE STATION STATUS REPORT: SS05-030

    After a busy week of preparations, the Expedition 11 crew on the International Space Station (ISS) is ready for tomorrow's arrival of a Progress cargo spacecraft. The Progress is scheduled to dock Saturday at 8:44 p.m. EDT to the aft port of the Zvezda Service Module.

    Commander Sergei Krikalev and NASA Station Science Officer John Phillips spent the week packing the previous cargo ship and making room for the new Progress. The new craft has more than two tons of supplies and equipment. It will be the 18th Progress to dock with the Station. Today was a light duty day for the crew in preparation for a busy weekend.

    Krikalev and Phillips spent Monday and Tuesday filling the departing Progress with unneeded equipment and trash. Wednesday, the spacecraft, which had been at the Station since March 2, was undocked at 4:16 p.m. EDT, deorbited and burned up on re-entry.

    The new Progress launched Thursday from the Baikonur Cosmodrome in Kazakhstan at 7:09 p.m. EDT. Its cargo includes food, fuel, oxygen, 40 solid fuel oxygen generation (SFOG) cartridges and parts for the Elektron oxygen generation system. The oxygen and SFOGs will add to the existing supplies aboard the Station. Flight control teams in Houston and Moscow hope the new parts will enable the crew to reactivate the Elektron, which has been out of service for several weeks. A new liquids unit, the heart of the Elektron, will be launched on another Progress in late August.

    Crew members plan to open the Progress hatches tomorrow and begin unloading cargo Sunday. Beginning Monday, they plan to use oxygen from the Progress to replenish the Station's atmosphere instead of using two SFOGs daily.

    The crew also packed equipment, scientific experiments and samples for return to Earth on board the Space Shuttle Discovery on its Return to Flight mission, STS-114, planned for launch next month.

    On Tuesday, Phillips made history as the first person to testify before Congress while in space. Phillips appeared via satellite before the House Science Committee, Subcommittee on Space and Aeronautics, chaired by Rep. Ken Calvert, R-Calif. He answered questions from subcommittee members about what it is like to live and work in space. He focused on the Station's role in preparing humans for longer-duration missions, as outlined in NASA's Vision for Space Exploration.

    Phillips also found time this week to work with the Fluid Merging Viscosity Measurement experiment, designed to use microgravity to provide insight into behavior about how fluids, including molten materials, flow. Krikalev worked with several Russian experiments.
     
  9. mcnoch

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    INTERNATIONAL SPACE STATION STATUS REPORT: SS05-033

    The International Space Station crew spent much of the week unpacking and using supplies from the newly docked Progress cargo craft.

    The crew members also began preparing the Station for a visit by the Space Shuttle on its Return to Flight mission that is targeted to launch in a window that opens in less than three weeks.

    Expedition 11 Commander Sergei Krikalev completed integrating the systems of a new Progress supply ship into those of the Russian section of Space Station. Krikalev and Flight Engineer John Phillips also unpacked portions of the more than two tons of supplies on the cargo craft. The craft docked to the Station Saturday evening.

    Along with food, fuel, clothing and new hardware, the Progress contained about 80 days worth of oxygen in tanks and solid fuel oxygen generators, plus supplies for further repair efforts on the Elektron oxygen generation system. The Elektron, one of multiple sources of oxygen available on the Station, derives oxygen from water. The system has been inoperable for a few months.

    This week Krikalev installed a new supply of electrolyte in the Elektron's liquids unit and a new set of aerosol filters. During an initial test activation, the unit started up but immediately shut down. After a second activation it operated for less than half an hour before shutting down once again. Russian specialists at Mission Control Moscow are evaluating further troubleshooting. With the Progresss oxygen supply and other supplies aboard the Station, enough oxygen is available to supply the crew for at least the remainder of this year without an operating Elektron unit. A new Elektron liquids unit also is planned to be shipped to the Station later this year.

    The Station's Pressurized Mating Adapter 3 was opened for the first time in four years this week to be used as storage space. The operation is part of the effort to prepare for cargo transfer operations during the Space Shuttle's return to the complex. The Return to Flight Space Shuttle mission, STS-114, remains on track for launch in a window that extends from July 13-31. The Flight Readiness Review for STS-114 is set for June 29-30 at NASA's Kennedy Space Center, Fla. The Review is designed to produce a number of key decisions about the mission, including an official launch date.

    One priority for the mission on Discovery is the delivery of supplies and removal of material that has accumulated on the Station since the grounding of the Shuttle fleet more than two years ago. The majority of that material will be moved on and off of the Station in a pressurized cargo module that will be docked to the nadir side of the Unity connecting module. This week, the Station crew verified the proper operation of the berthing mechanism at that docking port, which had not been operated in two and a half years.
     
  10. #9 Schorsch, 27.06.2005
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    Welche Bahninklination hat eigentlich die ISS?
     
  11. #10 mcnoch, 27.06.2005
    Zuletzt bearbeitet: 27.06.2005
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    Die ISS hat eine Orbital Inclination von 51,5947°.

    Und hier ist noch eine interessante Zahl: Die Bewegungsgeschwindigkeit der ISS liegt bei 26720 km/h.
     
  12. mcnoch

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    Die NASA hält sich für die unsichere Zeit nach Außerdienststellung der Shuttles (ab 2010) derzeit alle Möglichkeiten offen und hofft stark auf den privaten Sektor, auch wenn man ein gewichtiges Wörtchen bei solchen Projekten mitreden möchte. Besonders die Möglichkeiten zur Versorung der ISS machen den Planern zu schaffe.

    http://www.space.com/050627_business_monday.html
     
  13. mcnoch

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    DPA meldet, dass der gescheiterte Start der russischen Molnija-Rakete nun auch Konsquenzen für die ISS hat. Da die Molnija-Rakete in bestimmten Bereichen baugleich zur Sojus ist, wurde auch für die Sojius für die Dauer der Untersuchungen ein Startverbot verhängt. Dieses sollte aber nur einige Wochen bestehen, so dass der September-Starttermin wohl nicht ernstlich in Gefahr ist.
     
  14. mcnoch

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    Die ISS wird heute vom Progrss-Modul wieder mal in eine zwei Kilometer höhere Umlaufbahn geschoben. Diese höhere Umlaufbahn erleichtert u.a. den Anflug auf die ISS.
     
  15. mcnoch

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    Die russische Weltraumagentur ROSMOSMOS hat nun die notwenidigen Gelder für die Fertigstellung des dritten ISS-Moduls, dem Multipurpose Research Module (MRM) bereitgestellt. Dieses Modul ist bereits zu 70% fertiggestellt und soll in 2007 die ISS erheblich erweitern.

    http://www.spacedaily.com/news/iss-05zzzb.html
     
  16. mcnoch

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    INTERNATIONAL SPACE STATION STATUS REPORT: SS05-034

    The residents of the International Space Station were informed today they may have visitors arriving on the Space Shuttle Discovery in two weeks. NASA announced a July 13 launch date for the Space Shuttle's Return to Flight and mission to the Station. Discovery will dock with the Station on July 15.

    The Space Station's Expedition 11 Commander Sergei Krikalev and Flight Engineer John Phillips spent time this week preparing for the first joint Shuttle and Station mission since Endeavour departed in December 2002. In preparation for docking, Phillips continued installation of a camera used to align the Shuttle and Station during the link up. A circuit breaker tripped during an installation attempt last Friday. Engineers determined a power supply was at fault. Once the power supply was replaced, Phillips completed the installation and checkout procedure Tuesday.

    Krikalev and Phillips also practiced taking photographs from windows in the Zvezda living quarters module in preparation for Discovery's arrival. They will use two digital cameras with high-powered lenses to take images of the thermal tiles on the orbiter during its approach. The pictures will be sent to Mission Control to help engineers assess the health of Discovery's heat shield.

    The crew also operated the Station's robotic arm, Canadarm2, as a checkout before Discovery arrives. The activity also served as training for Krikalev and Phillips. The arm was commanded to walk off the Destiny lab's operating base to the Mobile Base System (MBS) on the truss Wednesday, and then back again Thursday. A similar procedure will be done during the Shuttle mission.

    The arm will be positioned on Destiny's base to observe the arrival of Discovery, for installation of the Raffaello Multi-Purpose Logistics Module and to support three spacewalks by the Shuttle crew. From the MBS operating position, cameras on the arm will be used for situational awareness during potential protective tile inspections the day after docking.

    Phillips prepared for Discovery's arrival by consolidating equipment to make room for the nine-person joint crew and packing equipment for return to Earth. Krikalev installed and tested equipment for another visiting vehicle. When the European Space Agency's Automated Transfer Vehicle (ATV) arrives next year, it will use Proximity Communications Equipment (space-to-space communications) to rendezvous and dock to the Station's Russian segment. The ATV has the capability to bring more than eight tons of equipment and supplies to the crew.

    The Russian Progress spacecraft docked to the Station was used Wednesday to raise the lab's altitude. The vehicle's engines burned for five minutes, 18 seconds to raise the Station's orbit to 221.5 by 215.9 statute miles. The boost began the adjustments needed for rendezvous with Discovery. Another burn is scheduled for July 6 at 10:58 a.m. EDT to enhance the rendezvous opportunities.

    The Progress also was used to pressurize the Station's cabin atmosphere with additional oxygen. On Tuesday and Friday, eleven pounds of oxygen were added to the atmosphere. It's necessary as the Elektron oxygen generation system is inoperable. Other supplies aboard the Station could support the crew for the rest of this year. Additional supplies and a replacement liquids unit, the heart of the Elektron, are scheduled to arrive later this year.

    Phillips, serving as NASA's Station Science Officer, conducted a physiological experiment Wednesday. Phillips wore a special pair of Lycra cycling tights equipped with sensors to study his movements. The sensors gather data to help researchers better understand how arms and legs are used in space. This information could lead to enhanced countermeasures to help astronauts better maintain bone density and muscle mass during long spaceflights.

    He also wrote in a journal and filled out a questionnaire for the Journals experiment. Researchers hope to improve equipment and procedures to help astronauts cope with the isolation encountered during long duration spaceflights.

    Monday, Phillips performed a training procedure and used a voice operated computer system for the first time on Station. The Clarissa system was developed at NASA's Ames Research Center in an effort to ease astronaut workload. Clarissa is hands-free and responds to astronauts' voice commands, reading procedure steps out loud as they work, helping keep track of which steps have been completed, and supporting flexible voice-activated alarms and timers.
     
  17. mcnoch

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    An Bord der ISS beginnt man jetzt mit den Vorbereitungen für die hoffentlich bald - 15. Juli (geplant) - eintreffenden Besucher von Space Shuttle. Zuletzt war das Shuttle Endeavour im Dezember 2002 an der ISS angedockt gewesen.

    Ein spezielles Kamerasystem wurde für das Andockmanöver installiert. Außerdem üben die beiden ISS-Bewohner Kommandant Sergei Krikalev und Flugingenieur John Phillips wie sie mit zwei neuen Digitalkameras Bilder vom Hitzeschild des Shuttles machen können, damit etwaige Schäden dort entdeckt werden können.

    Auch der kanadische Greifarm wurde getestet, da er für die Monatage des Raffaello Multi-Purpose Logistics Module und bei den EVAs benötigt wird und bei der optischen Untersuchung des Hitzeschildes helfen soll.

    Ansonsten hat man ein wenig aufgeräumt, schließlich müssen ja nun neun Bewohner für einige Zeit auf der ISS untergebracht werden und nicht mehr benötigte Gerätschaften für den Rücktransport zur Erde vorbereitet.

    Das angedockte Progress-Modul hat die ISS letzte Woche mit eienr Brennzeit von 5 Minuten und 18 Sekunden schon ein deutliches Stück angehoben, vor einem Treffen mit dem Shuttle muss die Station morgen aber nochmals angehoben werden, um die ISS in eine bessere Position zu bringen. Ansonsten wirden die angedockten Progress-Module seit dem Auswahl des bordinternen Elektron Oxygen Generation System dafür genutzt zusätzlichen die Atmossphäre innerhalb der ISS mit mehren Litern zusätzlichem Sauerstoff pro Woche zu versorgen. Dies entlastet die noch an Bord befindlichen Systeme, besonders wenn zusätzliche Astronauten anwesend sind. Die defekten Teile sollen noch im Laufe des Jahres ausgewechselt werden.

    Da sich ja die ESA ab nächstem Jahr mittels ATV auch an der Versorgung der ISS beteiligt, wurden einzelne, für das Andockmanöver benötigte Gerätschaften schon mal an Bord der ISS getestet.

    Auch die verschiedenen wissenschaftlichen Experimente gehen weiter, ein Schwerpunkt bildet hier der Mensch im Weltraum und wie ihm der Aufenthalt physisch, wie psychisch so angenehm wie möglich gestaltet werden kann. Hierzu gehört auch das nun erstmals getestete Clarissa System, ein stimmgesteuertes Computer-System, welches die Astronauten bei Arbeiten unterstützen soll, bei denen sie beide Hände benötigen und daher keine Hand für Dokumentationen, Protokolle und ähnliches frei haben. Das System ließt z.B. die jeweiligen Positionen einer Checkliste vor und wartet auf die Antwort und notiert diese dann in die Liste, z.B. einen bestimmten Messwert. Diese soll die Prozeduren beschleunigen und vereinfachen. Clarissa spricht mit einer weiblichen Stimme und versteht bis zu 300 Kommandos. http://news.cnet.co.uk/desktops/0,39029662,39190314,00.htm

    http://www.spacedaily.com/news/iss-05zzzc.html
     
  18. mcnoch

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    NTERNATIONAL SPACE STATION STATUS REPORT: SS05-035

    The Space Station Expedition 11 crew put in an intense week of science experiments, spacesuit preparation and other activities in anticipation of the Space Shuttle mission.

    Commander Sergei Krikalev and NASA Science Officer John Phillips spent much of the week gathering and packing items to be returned in the Raffaello Multi-Purpose Logistics Module (MPLM) on the Shuttle Discovery. The MPLM will weigh 18,166 pounds when it is launched aboard Discovery and 19,745 pounds when it returns. The crew also made room for additional stowage in the Quest Airlock. The Shuttle launches July 13 and docks with the Station on July 16.

    Three spacewalks are scheduled during the Shuttle mission using U.S. spacesuits. To aid spacesuit battery efficiency, Phillips conducted a series of charging and discharging cycles.
    On Tuesday, the Station was raised approximately four miles to better position it for the Shuttle rendezvous. Engines on the docked Progress vehicle were fired for just over seven minutes.

    On board TV cameras captured video Wednesday of then Tropical Storm Dennis, as the Station passed over the Caribbean, south of Haiti. Additional sighting opportunities are anticipated over the weekend. Throughout the week, the crew had numerous other Earth observation and photo opportunities including sightings of Mount Kilimanjaro in Kenya, the Nile River Delta in Egypt, and Hong Kong.

    Krikalev repressurized the Station atmosphere using oxygen from the Progress supply vehicle and transferred water from tanks on the Progress to those in the Service Module.

    Phillips and Krikalev conducted the second of three sessions with the Renal Stone experiment. The experiment investigates whether potassium citrate can be used as a countermeasure to minimize the risk of kidney stone formation in space.

    The crew ended its week with a live conference with journalists at NASA's Johnson and Kennedy Space Centers. The weekend includes mostly off-duty time, routine housekeeping activities and conferences with management and support staff.
     
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    Da ein Besuch der Discovery ersteinmal wieder in etwas weitere Ferne gerückt ist, hat man auf der ISS begonnen, das weitere Programm erst mal ohne Shuttle-Ankunft zu betreiben.

    INTERNATIONAL SPACE STATION STATUS REPORT: SS05-036

    The Space Station Expedition 11 crew worked this week on final preparations for the arrival of the Space Shuttle Discovery on its Return to Flight mission (STS-114).

    Commander Sergei Krikalev and NASA Science Officer John Phillips worked to wrap up packing items for return to Earth on Discovery. They also performed scientific experiments, physical exercises and routine Station maintenance.

    On Friday, the crew tested their Soyuz capsule's motion control system in preparation to relocate it. The Soyuz is the crew's lifeboat for evacuation of the Station and their ride home at the end of their six-month mission.

    With Discovery's launch delayed, the crew will move the Soyuz Tuesday from the Pirs Docking Compartment to the Zarya module to clear the way for an August spacewalk. The move, originally planned for after Discovery's mission, will free the Pirs airlock for use by Krikalev and Phillips during the spacewalk.

    Krikalev continued to use oxygen from the tanks of the Progress cargo craft docked at the rear of the Zvezda Service Module to repressurize the Station's atmosphere. He also completed fuel transfer to the Station from the Progress for the Russian attitude control system thrusters.

    On Monday the crew held a radio tag up with Discovery's crew. On Tuesday Krikalev and Phillips performed routine smoke detector inspections, and on Wednesday made preparations for Rendezvous Pitch Maneuver (RPM) photography. They will take pictures of the orbiter's thermal protection system as Discovery does a slow back flip about 600 feet below the Station.

    On Thursday Krikalev and Phillips enjoyed a relatively light day. Duties included configuring cameras for the RPM maneuver.

    * * *

    SPACE STATION CREW TAKES A SOYUZ RIDE TUESDAY

    The residents of the International Space Station will take a short ride in their Soyuz spacecraft on Tuesday, July 19. NASA TV will carry the trip live, starting at 6 a.m. EDT.

    Expedition 11 Commander Sergei Krikalev and Flight Engineer John Phillips will leave the Station at 6:35 a.m. EDT, Tuesday. They will undock the Soyuz capsule from the Pirs Docking Compartment and fly a few feet to re-dock on the Zarya Module at approximately 7:11 a.m. EDT.

    The re-docking will allow the crew to use the Pirs for a spacewalk in August. Krikalev and Phillips are in the third month of a planned six- month mission. On Aug. 16, Krikalev will surpass the record for most cumulative time spent in space by any person, having accumulated more than 749 days on six space flights.
     
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    Während bei der NASA am Boden der Frust über die mangelnden Fortschritte bei der Ursachenermittlung wächst, wächst an Bord der ISS im Mini-Treibhaus eine erfreuliche Menge Grünzeug heran, die nicht nur wissenschaftlichen Zwecken zu dienen bestimmt ist, sondern durchaus auch kulinarischen. Im 2002 von einer Soyuz-Rakete zur ISS gebrachten Lada (Name der russischen Frühlingsgöttin) Modul wächst in schöner Regelmäßigkeit allerlei schnell wachsendes Grünzeug heran. Erste Erfahrungen mit Minitreibhauszellen hatten die Russen ja schon auf der Mir sammeln können. Es wird erwartet, dass das derzeitige Modul bis 2006 im Einsatz bleiben kann. http://www.space.com/scienceastronomy/050719_ibmp_plants.html

    Das vorgezogene Umrangiermanöver mit der Soyuz TMA-6 ist geglückt. Ein Sensorausfall hatte eine Verzögerung des Andockens am Zarya-Modul zur Folge und bescherte den ISS Besatzungsmitglieder je zwei unplanmäßige Raumspaziergänge zwischen Soyuz und ISS. Durch diese Verlegung der Soyuz an das Zarya-Modul wird der Ausstieg für die ISS-Besatzungsmitgliedern bei Raumspaziergängen (die ja entgegen ihrem Namen meist harte Arbeit bedeuten) erleichtert. http://www.space.com/astronotes/astronotes.html
     
  22. #20 mcnoch, 21.07.2005
    Zuletzt bearbeitet: 21.07.2005
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