Airbus Helicopters hat
einige Verbesserungen für die H145 angekündigt, die insbesondere bei den Polizeihubschraubern zum Tragen kommen. Da z.B. die Rettungswinde auch oben diskutiert wurde, packe ich die News mal hier rein.
Was es ab nächstem Jahr geben soll:
- Beleuchtete Rotorblattspitzen (kompatibel mit NVG)
- Neuer Missionscomputer mit "künstlicher Intelligenz"
- 17 Zoll Monitore (klappbar) in Kabine und Cockpit, so dass auch der Operator vorne sitzen kann und hinten Platz für Passagiere bleibt.
Was es ab diesem Jahr geben soll:
- "Latest Version 10 standard of the manufacturer’s Helionix avionics system is due to arrive. [...] New features include automated helipad take-off and landing and vortex protection systems – the latter offering three levels of warning to prevent a pilot entering into vortex ring state.
Airbus Helicopters is also working on the qualification of enhanced RNP AR 0.1 performance on the H145 for Swiss rescue operator Rega and another customer. This “enables continued safe flight down to 0.1nm compared to today’s 0.8nm”, he says."
- A folding blade system for the main rotor has also been developed.
Und zur Winde:
"Lastly, the airframer is also bringing a new rescue hoist to market. Developed in conjunction with specialist manufacturer Vincorion, it increases maximum load to 303kg, up from 272kg previously, along with offering a 30% faster action and a longer time before overhaul.
Initial fit tests have been carried out, says Humpert. Certification is due in mid-2024, with service entry to follow later that year."
Gut Ding will Weile haben. Erstmalig präsentiert 2016 auf der Heli-Expo hieß es damals:
"Die Markteinführung ist nach 2017 geplant."
Dass daraus 2024 wird, hätten sich die Ingenieure zu
Beginn der Entwicklung 2015 wohl auch nicht gedacht.
Aber hey, immerhin ordentlich Design-Preise abgeräumt...